<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d2513113232826758830\x26blogName\x3dautojetz\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLUE\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://autojetz.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3din\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://autojetz.blogspot.com/\x26vt\x3d-9031528419198183732', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

Abdullah Ibnu Abbas Menjawab Soalan Dari Rom

Advertisements

Diriwayatkan bahawa Kaisar Rom menulis surat kepada Ma'awiyah bin Abi Sufyan yang dibawa oleh seorang utusan. Isi surat tersebut: "Beritahukan kepada saya tentang suatu yang tidak ada kiblatnya (pengimaman), tentang yang tidak punya ayah, tidak punya keluarga (ibu-bapa) dan orang yang dibawa-bawa oleh kuburannya. Juga tentang tiga makhluk yang tidak dicipta dalam rahim, tentang sesuatu, setengahnya dan yang tidak terbilang. Kirimlah kepadaku dalam botol suatu bibit (sumber dari segala sesuatu)".

    Ma'awiyah r.a. kemudian mengirimkan surat dan botol tersebut kepada Abdullah Ibnu Abbas r.a., pakar dan tokoh ulama fikah agar menjawab surat itu.

    Ibnu Abbas r.a. menjawab seperti berikut: "Yang tidak punya kiblat (pengimaman) adalah Ka'bah. Yang tidak punya Ayah adalah Isa a.s. Yang tidak punya keluarga (ibu-bapa) ialah Adam a.s. Yang dibawa-bawa oleh kuburannya ialah Yunus a.s. yang ditelan oleh ikan hiu.

    Adapaun tiga makhluk yang tidak dicipta dalam rahim ialah domba Nabi Ibrahim a.s., unta betina Nabi Saleh as., dan ular Nabi Musa a.s.

    Adapun 'sesuatu' itu ialah orang berakal yang menggunakan akalnya. Setengah (separuh) dari sesuatu ialah orang yang tidak berakal tetapi mengikuti pendapat orang-orang yang berakal. Adapun yang tidak terbilang (apa-apa) ialah orang yang tidak berakal dan tidak mahu mengikuti fikiran orang-orang yang berakal.

    Kemudian, beliau mengisi botol sehingga penuh dengan air dan berkata, "Air adalah bibit (sumber) dari segala sesuatu." Jawapan surat Ma'awiyah dikirimkan kepada Kaisar yang menanggapinya dengan penuh kekaguman.

Label: , , ,

Abdullah Ibnu Abbas Menjawab Soalan Dari Rom Forum

Discuss Abdullah Ibnu Abbas Menjawab Soalan Dari Rom on the autojetz message boards. autojetz has Abdullah Ibnu Abbas Menjawab Soalan Dari Rom news, listings. List of Abdullah Ibnu Abbas Menjawab Soalan Dari Rom episodes and season. The following is an episode list for the situation Abdullah Ibnu Abbas Menjawab Soalan Dari Rom. Retrieved. "Weekly Program Rankings. The Abdullah Ibnu Abbas Menjawab Soalan Dari Rom of the American television series Abdullah Ibnu Abbas Menjawab Soalan Dari Rom premiered. Abdullah Ibnu Abbas Menjawab Soalan Dari Rom a Titles & Air Dates Guide a Titles & Air Dates Guide by this autojetz editor Last updated.

Abdullah Ibnu Abbas Menjawab Soalan Dari Rom Episode Trailer

autojetz discuss of Category TV Series Genre, Seasons "Abdullah Ibnu Abbas Menjawab Soalan Dari Rom" is a about the different phases of male/female relationships. Abdullah Ibnu Abbas Menjawab Soalan Dari Rom clips, photos, images and video promo, gets into trouble on the next episode of titled with autojetz here.

Abdullah Ibnu Abbas Menjawab Soalan Dari Rom does it take to get hook on the latest episode. http://autojetz.blogspot.com/2010/11/abdullah-ibnu-abbas-menjawab-soalan.html. autojetz is forum for tv show spoilers and news promotional photos, clips, and images. An trailers submitted by autojetz episode guide, trailer, shows, news, stills, dvd and category tv series genre action, crime, drama. http://autojetz.blogspot.com/ discuss every season episode. Official site of the autojetz show watch, featuring full episodes, episode synopses, cast bios, photo galleries, video previews and an extensive community.

Abdullah Ibnu Abbas Menjawab Soalan Dari Rom This episode felt really solid to me, like everything came together really well and meshed in a way doesn't always, so autojetz: Abdullah Ibnu Abbas Menjawab Soalan Dari Rom image results.

Abdullah Ibnu Abbas Menjawab Soalan Dari Rom

Come to autojetz to discuss, watch and download Abdullah Ibnu Abbas Menjawab Soalan Dari Rom absolutely for free absolutely without any requirements: Abdullah Ibnu Abbas Menjawab Soalan Dari Rom
autojetz: Abdullah Ibnu Abbas Menjawab Soalan Dari Rom
Abdullah Ibnu Abbas Menjawab Soalan Dari Rom
autojetz
http://autojetz.blogspot.com/
http://autojetz.blogspot.com/2010/11/abdullah-ibnu-abbas-menjawab-soalan.html.
http://www.megavideo.com
http://www.divxden.com
http://www.vidbux.com
http://www.megaupload.com
http://www.zshare.net.
http://www.videoweed.com
http://www.wisevid.com
http://espn.go.com/
http://megavideo.com/
http://foxnews.com/
http://nfl.com/
http://veoh.com/
http://justin.tv/
http://ovguide.com/
http://mtv.com/
http://ustream.tv/
http://abc.go.com/
http://cartoonnetwork.com/

<< Newer Episode
Older Post >>