<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d2513113232826758830\x26blogName\x3dautojetz\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLUE\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://autojetz.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3din\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://autojetz.blogspot.com/\x26vt\x3d-9031528419198183732', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

Nelayan Mukmin Dan Nelayan Kafir

Advertisements

Pada zaman dulu, ada dua orang nelayan, seorang mukmin dan seorang lagi kafir. Pada suatu hari kedua-duanya turun ke laut untuk menangkap ikan. Semasa menebar jala, nelayan kafir menyebut nama tuhan berhalanya. Hasil tangkapannya amat banyak. Berlainan pula dengan nelayan mukmin. Apabila menebar jalanya, si-mukmin itu menyebut nama Allah. Hasilnya tidak ada seekor pun ikan yang tersangkut pada jaringnya. Hingga ke lewat senja, nelayan mukmin tidak berjaya mendapat sebarang ikan manakala si-kafir itu kembali dengan membawa ikan yang sangat banyak.

    Meskipun pulang dengan tangan kosong, namun nelayan mukmin itu tetap bersabar serta redha dengan apa yang Allah takdirkan. Si-kafir yang membawa berbakul-bakul ikan pulang dengan rasa bangga dan bongkak.

    Malaikat yang melihat keadaan nelayan mukmin ini berasa simpati lalu mengadu kepada Allah. Allah memperlihatkan kepada malaikat tempat yang disediakan olehNya untuk nelayan mukmin itu; iaitu sebuah syurga. Berkata malaikat "Demi Allah, sesungguhnya tidak memberi erti apa-apa pun penderitaan di dunia ini jika dia mendapat tempat di syurga Allah."

    Setelah itu Allah memperlihatkan tempat yang disediakan untuk nelayan kafir. Berkata malaikat "Alangkah malangnya nasib si-kafir. Sesungguhnya tidak berguna langsung apa yang dia dapat di dunia dulu sedangkan tempat kembalinya adalah neraka jahannam."


Moral & Iktibar

  Kediaman mukmin adalah di syurga manakala kediaman kafir adalah di neraka.
  Dunia adalah syurga orang kafir.
  Kekayaan dan kemewahan di dunia tidak semestinya berkekalan di akhirat.
  Kesusahan orang mukmin di dunia tidak seberapa jika dibandingkan dengan kenikmatan yang disediakan di syurga.
  Kesenangan orang kafir di dunia tak berbaloi jika dibandingkan dengan azab seksa yang disediakan di neraka.
  Kesenangan atau kesusahan seseorang bukan menjadi kayu ukur bagi keredhaan Allah; yang menjadi penentu ialah keimanan terhadapNya.
  Kesusahan di dunia bukan bermakna Allah tidak menyukai seseorang.
  Begitu juga kemewahan yang Allah berikan kepada seseorng bukan bermakna Allah meredhainya.
  Redha di atas takdir Ilahi adalah sifat mukmin sejati.
  Jangan berputus asa, kecewa atau sedih apabila melihat orang kafir senang dan mewah dalam kehidupan di dunia
  Keimanan seseorang adalah lebih mahal daripada dunia dan isinya.
  Apalah maknanya kemewahan jika tidak mensyukuri dan beriman dengan Allah.

Label: , ,

Nelayan Mukmin Dan Nelayan Kafir Forum

Discuss Nelayan Mukmin Dan Nelayan Kafir on the autojetz message boards. autojetz has Nelayan Mukmin Dan Nelayan Kafir news, listings. List of Nelayan Mukmin Dan Nelayan Kafir episodes and season. The following is an episode list for the situation Nelayan Mukmin Dan Nelayan Kafir. Retrieved. "Weekly Program Rankings. The Nelayan Mukmin Dan Nelayan Kafir of the American television series Nelayan Mukmin Dan Nelayan Kafir premiered. Nelayan Mukmin Dan Nelayan Kafir a Titles & Air Dates Guide a Titles & Air Dates Guide by this autojetz editor Last updated.

Nelayan Mukmin Dan Nelayan Kafir Episode Trailer

autojetz discuss of Category TV Series Genre, Seasons "Nelayan Mukmin Dan Nelayan Kafir" is a about the different phases of male/female relationships. Nelayan Mukmin Dan Nelayan Kafir clips, photos, images and video promo, gets into trouble on the next episode of titled with autojetz here.

Nelayan Mukmin Dan Nelayan Kafir does it take to get hook on the latest episode. http://autojetz.blogspot.com/2011/02/nelayan-mukmin-dan-nelayan-kafir.html. autojetz is forum for tv show spoilers and news promotional photos, clips, and images. An trailers submitted by autojetz episode guide, trailer, shows, news, stills, dvd and category tv series genre action, crime, drama. http://autojetz.blogspot.com/ discuss every season episode. Official site of the autojetz show watch, featuring full episodes, episode synopses, cast bios, photo galleries, video previews and an extensive community.

Nelayan Mukmin Dan Nelayan Kafir This episode felt really solid to me, like everything came together really well and meshed in a way doesn't always, so autojetz: Nelayan Mukmin Dan Nelayan Kafir image results.

Nelayan Mukmin Dan Nelayan Kafir

Come to autojetz to discuss, watch and download Nelayan Mukmin Dan Nelayan Kafir absolutely for free absolutely without any requirements: Nelayan Mukmin Dan Nelayan Kafir
autojetz: Nelayan Mukmin Dan Nelayan Kafir
Nelayan Mukmin Dan Nelayan Kafir
autojetz
http://autojetz.blogspot.com/
http://autojetz.blogspot.com/2011/02/nelayan-mukmin-dan-nelayan-kafir.html.
http://www.megavideo.com
http://www.divxden.com
http://www.vidbux.com
http://www.megaupload.com
http://www.zshare.net.
http://www.videoweed.com
http://www.wisevid.com
http://espn.go.com/
http://megavideo.com/
http://foxnews.com/
http://nfl.com/
http://veoh.com/
http://justin.tv/
http://ovguide.com/
http://mtv.com/
http://ustream.tv/
http://abc.go.com/
http://cartoonnetwork.com/

<< Newer Episode
Older Post >>