<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d2513113232826758830\x26blogName\x3dautojetz\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLUE\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://autojetz.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3din\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://autojetz.blogspot.com/\x26vt\x3d-9031528419198183732', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

Nabi SAW dan Pengutip Hutang

Advertisements

Pada suatu hari seorang Yahudi telah datang menemui Rasulullah S.A.W kerana hendak menuntut hutangnya. Tetapi cara orang Yahudi itu datang menuntut hutangnya amatlah kasar sekali. Sebaik sahaja Yahudi itu menghampiri Rasulullah dia terus merengut baju Rasulullah sambil berkata: ''Hai keturunan Abdul Mutalib, engkau sememangnya dari golongan orang yang suka menangguh-nangguhkan hutang ''

    Sikap kasar serta tutur kata yang tidak sopan dari orang Yahudi itu sangat-sangat menyakitkan hati Syaidina Umar bin Khattab yang berada bersama-sama dengan Rasulullah ketika itu. Dengan kekerasan jua. Oleh kerana perasaaan marahnya begitu meluap Syaidina Umar terus menengking Yahudi itu.

    Rasulullah terkejut dengan sikap Syaidina Umar itu, kerana tidak dapat mengawal perasaannya. Walaupun,air muka rasulullah terbayang kemarahaannya tetapi baginda dapat mengawal perasaan itu. Lalu baginda berkata kepada Syaidina Umar: ''Wahai Umar, saya dan dia, mempunyai urusan yang lebih layak. Biarlah kami berdua yang menyelesaikannya dan janganlah kau mencampurinya. Sebaik-baiknya engkau suruh saya bayar hutang itu dengan baik dan suruh dia menuntut hutang dengan baik juga. Sebenarnya saya masih ada tiga hari lagi tempoh untuk membayar hutang tersebut''. Maka baginda menyuruh Syaidina Umar membayar hutang baginda dengan memberi dua puluh gantang gandum kepada Yahudi itu sebagai balasan kerana Syaidina Umar telah berlaku kasar terhadap Yahudi itu.

    Apabila Yahudi itu melihat kejadian itu tiba-tiba terkeluarlah kata-kata dari mulut Yahudi itu, katanya: ''Wahai Umar, semuanya ini adalah merupakan tanda-tanda kenabian. Saya telah dapat melihat tanda-tanda tersebut terbayang di ruangan wajah nabi s.a.w. ketika saya memperhatikan wajahnya. Sebenarnya saya ingin mengetahui apakah benar-benar dia seorang nabi. Sebab itulah saya uji dia untuk mengetahui apakah dia seorang yang tinggi akhlaknya dan pemaaf. Naik saksi bahawa tiada tuhan tuhan disembah melainkan Allah dan bahawasanya Muhammad itu adalah pesuruh Allah.''

    Begitulah besarnya pengaruh sifat dan sabar Rasulullah s.a.w hingga menyebabkan Yahudi yang mengasari baginda terbuka terbuka hatinya untuk memeluk agama Islam.

Label: ,

Nabi SAW dan Pengutip Hutang Forum

Discuss Nabi SAW dan Pengutip Hutang on the autojetz message boards. autojetz has Nabi SAW dan Pengutip Hutang news, listings. List of Nabi SAW dan Pengutip Hutang episodes and season. The following is an episode list for the situation Nabi SAW dan Pengutip Hutang. Retrieved. "Weekly Program Rankings. The Nabi SAW dan Pengutip Hutang of the American television series Nabi SAW dan Pengutip Hutang premiered. Nabi SAW dan Pengutip Hutang a Titles & Air Dates Guide a Titles & Air Dates Guide by this autojetz editor Last updated.

Nabi SAW dan Pengutip Hutang Episode Trailer

autojetz discuss of Category TV Series Genre, Seasons "Nabi SAW dan Pengutip Hutang" is a about the different phases of male/female relationships. Nabi SAW dan Pengutip Hutang clips, photos, images and video promo, gets into trouble on the next episode of titled with autojetz here.

Nabi SAW dan Pengutip Hutang does it take to get hook on the latest episode. http://autojetz.blogspot.com/2011/03/nabi-saw-dan-pengutip-hutang.html. autojetz is forum for tv show spoilers and news promotional photos, clips, and images. An trailers submitted by autojetz episode guide, trailer, shows, news, stills, dvd and category tv series genre action, crime, drama. http://autojetz.blogspot.com/ discuss every season episode. Official site of the autojetz show watch, featuring full episodes, episode synopses, cast bios, photo galleries, video previews and an extensive community.

Nabi SAW dan Pengutip Hutang This episode felt really solid to me, like everything came together really well and meshed in a way doesn't always, so autojetz: Nabi SAW dan Pengutip Hutang image results.

Nabi SAW dan Pengutip Hutang

Come to autojetz to discuss, watch and download Nabi SAW dan Pengutip Hutang absolutely for free absolutely without any requirements: Nabi SAW dan Pengutip Hutang
autojetz: Nabi SAW dan Pengutip Hutang
Nabi SAW dan Pengutip Hutang
autojetz
http://autojetz.blogspot.com/
http://autojetz.blogspot.com/2011/03/nabi-saw-dan-pengutip-hutang.html.
http://www.megavideo.com
http://www.divxden.com
http://www.vidbux.com
http://www.megaupload.com
http://www.zshare.net.
http://www.videoweed.com
http://www.wisevid.com
http://espn.go.com/
http://megavideo.com/
http://foxnews.com/
http://nfl.com/
http://veoh.com/
http://justin.tv/
http://ovguide.com/
http://mtv.com/
http://ustream.tv/
http://abc.go.com/
http://cartoonnetwork.com/

<< Newer Episode
Older Post >>